PÉCS – BARANYA timelapse leírás 7. rész

Eljött 2013, ismét újév napján sikerült elkövetni a fotózást, de ezúttal nem keltem korán. Naplementére mentünk fel a Tubesre.

Úgy emlékszem szabályosan küzdeni kellett a kilátóban az állvánnyal a helyért, annyian jöttek fel megcsodálni a hullámzó ködöt. Gyönyörű volt. 4 sorozat készült, bár utólag nem így csináltam volna. Van olyan, amelyik csak 90 képből áll, így videószerkesztés szempontjából nagyon rövid, erősen korlátozott a felhasználhatósága. Azért így is készült három, ami bekerült a végső videóba:

Pár kép ezeken kívül is született:

2013.01.01. Tubesen Panoráma 01 2013.01.01. Tubesen Panoráma 02

DSC_0122 DSC_0128

Egy kis technikai összefoglaló az eddigiekről.

Ennél a sorozatnál iso 100, f11, 1/125 értékekkel fotóztam végig, minden fotó után 10 másodperc kihagyás volt. Napközben ha konstans a fény, akkor a képek készülhetnek végig ugyanazzal a beállítással. Timelapse-nél célszerű teljesen manuális beállításokat használni.

Itt iso 100, f11, 5 másodperces időközök voltak. A záridő pedig 1/200-ról indult, a végén pedig már csak 1/20 volt. A naplemente miatt a sötétedést kellett kompenzálni a záridő változtatásával. Nagy tanulság volt valamelyik naplementés sorozatnál az elején, amikor rekeszelőválasztással fotóztam és a gép fénymérése miatt teljesen össze-vissza záridővel készültek a képek és úgy kellett utólag egyesével korrigálni. Szóval alapvetően is a manuális beállítások ajánlottak, naplemente/napkelte esetén pedig kimondottan. 

Ez a rész iso 400, f5, 6 másodperces záridővel készült, a képek között 10 másodperc telt el.

A napkelténél iso 200, f8, 11 másodperces kihagyások volt. A záridő az elején 2,5 másodperc volt, a végén 1/250

A felhő vonulásnál  iso 100, f8, 1/200-as záridő és 6 másodperces kihagyások voltak.

A nagyon lassan érkező viharnál nagyon bután módosítottam, többet ilyet nem csinálok. Nem szerencsés a rekeszt is állítani sorozat közben, talán még az iso-t sem, ebben az esetben mindkettőt módosítottam. Az elején iso 100 volt, a végén iso 160, f8-ról indult és f5 lett a vége. Közben a záridő 1/6-ról 5 másodpercre változott. A képek között pedig 8 másodperc telt el és még így is alig látható volt a változás. Teljesen az adott időjárástól függ, hogy mennyi időközt kell hagyni a képek között, de általánosságban szerintem 4-8 másodperc között van valahol az igazság. Egy pont után, ha túl hosszú a képek között kihagyott idő, akkor darabossá válik az anyag videóvá összefűzve. Ezért célszerű egy sorozatnál legalább 300-400 fotót készíteni, attól függően, hogy milyen hosszan szeretnénk a végső videóban felhasználni. Ennek a hátulütője, hogy rengeteg helyet foglalnak a képek. Csak a meghagyott nyers fotók közel 1,1 TB helyet foglalnak a vinyómon.

A Rezeda dűlőben iso 100, f8 és 1/160-1/250-es záridőt használtam, 6 másodperces kihagyásokkal.

A 2013 január elsején készült 4 sorozatnál mindnél 2 másodperces szünetek voltak csak a képek között. A köd vonulásának sebessége miatt volt ez indokolt. Ezt jól sikerült beállítani, a sorozatok hosszát pedig már írtam, hogy rövidek voltak.

Ez a 2013-as első fotózás volt az első komolyabb lökés, ami miatt inkább a természeti jelenségek felé terelődött a projekt. A ködvonulás nagyon látványos volt. Később jön majd videó a városban emberekről készült sorozattal az összehasonlítás kedvéért.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.